Felsefenin Bilgiye Bakışı
Bilgi felsefesinin ana konusu
bilginin kendisidir. Bilgi kuramının problemleri; bilginin imkanı, kaynağı,
sınırları ve ölçütleridir.
Bilginin İmkanı Kaynağı Sınırları Ölçütleri
Varlığın doğru bilgisi İnsanın elde ettiği İnsan neyi ne kadar Elde edilen bilgiler
var mıdır? bilginin kaynağı bilir. kesin midir?
nedir?
Varsa, bu bilgiler Bilgilerimizin kaynağı İnsan bilgisi Kesin bilgiler doğru
gerçek midir? akıl mıdır? sınırlı mı bilgiler mi?
sınırsız mıdır?
Hakikat nedir? Bilgilerimiz duyuma
Kesin ve doğru
veya
deneye mi
bilgilerin ölçütü
dayanır?
nedir?
Hakikat var mıdır? Bilgilerimizin oluşumunda
sezginin
rolü var mıdır?
Varsa, hakikati bilmek
mümkün müdür?
Bilgi kuramının temel problemi
“Bilgi nedir?” sorusuna cevap bulmaktır. Bunun için de genel anlamda “bilginin”
özel anlamda da “doğru bilginin” olup olmadığını saptamak gerekir. Bilgi
kuramında yukarıda belirtilen sorulara verilen cevapları temellendirmenin özel
bir yeri vardır. Temellendirme, burada, cevapları dile getiren yargıların,
önermelerin gerekçeleri gösterilip, birtakım çıkarımlar yapılarak doğrulanması
demektir. Bu yapıldığında “gerçeğe uygun bilgiye” ulaşılmış olur.
Yalnız “doğru bilginin
ölçütlerinin neler olduğu” sorusu, bu noktada önem kazanıyor. Bu soru,
görülebileceği gibi, bilgi kuramında birbirinden farklı cevapların oluşumuna
yol açmıştır. Bu cevaplar şöyle sıralanabilir;
-
Akla dayanan bilgi doğru bilgidir.
-
Deneye dayanan bilgi doğru bilgidir.
-
Deneyle beşleyen ve akılla kontrol edilen bilgi doğru
bilgidir.
-
Doğru bilgi mantık diliyle çözümlenen bilgidir.
-
Olgulara dayanan bilgi doğru bilgidir.
-
Sezgiye dayanan bilgi doğru bilgidir.
-
Faydalı olan bilgi doğru bilgidir.
-
Fenomeni dile getiren bilgi doğru bilgidir.
Düşünce tarihine bakıldığında,
kimi düşünürlerin, doğru bilgiye ulaşılabileceği inancına kuşkuyla baktıkları
görülür. Bu yaklaşıma sahip olan kişilerin doğru bilgi için söyledikleri de
şöyle sıralanabilir;
-
İnsan varlığın bilgisini öznel olarak bilir.
-
Gerçeğin özü bilinmez.
-
Gerçek bilinemez, gerçeğe benzer denilebilir.
-
Duygusal bilgiden şüphe edilmelidir.
-
Doğru bilgiyi elde etmede şüphe, amaç değil, araç
olmalıdır.
sunum yapacam yarın işe yararsa şimdiden elinize saglık <3 ;)
YanıtlaSil