Aşağıdaki çoktan seçmeli sorulardan doğru cevap şıkkını
işaretleyiniz. (Her soru 5 puandır)
1.
“Felsefe var olan her şeyi bir bütün olarak ele
alır. Onu tartışma konusu yapar, irdeler. Bilim ise varlığı konu alanlarına
bölerek gerisinde hiçbir şey aramadan olduğu gibi araştırır, inceler.”
Buna göre felsefenin varlık konusuna
yaklaşımı, bilimlerden hangi yönüyle ayrılır?
A)
Var olanların görünüşlerinin incelenmesiyle.
B)
Var olanların nesnel olarak kabul edilmesiyle.
C)
Varlığın bir gerçeklik olarak kabul edilmesiyle.
D)
Varlığı bir bütün olarak
ele almasıyla.
E)
Varlığı bilimsel yöntemle incelemesiyle.
2.
“Duyuma konu olmamış bir varlık, düşüncede var
olamaz.”
“Tüm varlıklar maddi niteliktedir. Bu
anlamda düşünce, beynin hareketidir.”
“Her şey mekanik bir nedenselliğe göre oluşur
ve değişir”
Yukarıdaki açıklamalar, aşağıdaki felsefi
öğretilerden hangisinin varlık anlayışını içermektedir?
A)
Varlık ideadır.
B)
Varlık oluştur.
C)
Varlık fenomendir.
D)
Varlık maddedir.
E)
Varlık madde ve düşüncedir.
Aşağıdaki soruları karşılarına (D), (Y) işareti koyarak
değerlendiriniz. (Her soru 5 puandır)
3.
Paltona göre varlık idea, Marx’a göre madde,
Descartes’e göre de hem madde hem de düşüncedir. ( D )
4.
Tüm var olanların zihinden bağımsız olduklarını
öne süren felsefi görüşe realizm denir. ( D )
Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri belirtilen
sözlerden uygun olanları ile tamamlayınız.(Her sözcük 5 puandır)
Konseptüalizm - İdealizm – Nominalizm (adcılık) – John Locke
– Lao Tse – Immanuel Kant – Realizm – Pozitivizm – Entüisyonizm – Pragmatizm – Kritisizm
- Empirizm – Reel varlık – İdeal varlık –
5.
İDEALİZM,
varlığın esas olarak düşünsel bir yapıda olduğunu veya var olan her şeyin maddi
olmayan düşünceye indirgenebileceğini söyleyen görüştür. (5 puan)
6.
Tümel kavramların zihin dışında bir varlığa
sahip olmadığını iddia eden görüşe NOMİNALİZM adı
verilmiştir. (5 puan)
7.
KONSEPTUALİZM, tümel
kavramların çevredeki varlıkların içindeki özler olarak bulunduğunu söyleyen
görüştür. Ontolojik realizmi ve nomünalizmi uzlaştırmaya çalışmıştır. (5 puan)
8.
LAO TSE’ye göre
insan, varlık hakkında tam ve genel bir fikir edinme gücüne sahip değildir.
İnsanın varlığı tam olarak açıklama çabası, onun acizlik ve zayıflığının
göstergesidir. (5 puan)
9.
İDEAL VARLIK,
zaman ve mekan içinde olmayan, duyu organları ile algılanamayan, akıl ya da
düşünme yolu ile bilinebilen varlıklardır. (5 puan)
10.
REEL VARLIK,
zaman ve mekan içinde bulunan, algılanabilen varlıktır. Değişebilir özelliğe
sahiptir. Çevremizdeki her şey bu varlık alanına girer. (5 puan)
11.
“Bilginin kaynağı nedir?” sorusuna; İnsan bilgisi deneyle başlar fakat deneyden
doğmaz. Deney bilgilerimizin sadece ham maddesini oluşturur. Bu ham maddenin bilgi haline gelebilmesi için
bir kalıba, forma sokulması gerekir. Dış
dünyadan gelen duyu verileri, zihin kalıpları ile biçimlendikten sonra bilgiye
dönüşür. Diyen görüş, KRİTİSİZM adını alan ve EMMANUEL
KANT tarafından sistemleştirilip geliştirilen görüştür. (10 puan)
12.
“Bilginin kaynağı nedir?” sorusuna;
bilgilerimiz, duyularımızın ve algılarımızın sonucu olduğunu, aklımızda
doğuştan hiçbir bilginin olmadığını
ileri süren görüşe EMPİRİZM adı verilir.
Bu görüşün önemli savunucularından olan JOHN LOCKE,
İnsan zihni doğuştan boş bir levha (tabular asa) olduğunu, bu boş levhanın
yaşantılarımız sonucu bilgiler ile donanacağını ileri sürmüştür. (10 puan)
Aşağıdaki sorulardan istediğiniz
üç (3) soruyu cevaplayınız. (Her soru 10
puandır)
13.
Bilginin kaynağı ve ölçütleri nelerdir?
Anlatınız.
Bilgi felsefesinin problemlerinden
birisi de bilginin kaynağı ve ölçütleri problemidir. “Herkes için geçerli, doğru bilgiler
elde edilebilir mi?” sorusuna iki farklı yanıt verilmiştir. Bunlardan birincisi, insanın
doğru bilgiyi hiçbir zaman, hiçbir şekilde elde edemeyeceğini savunan
Septisizmdir. İkincisi ise, insanın sahip olduğu aklı, duyguları ya da
sezgileri gibi yetileriyle bilgiye erişmesinin mümkün olabileceğini savunan
dogmatizmdir. Ancak, bu görüş kabul edildiğinde böyle bir bilginin hangi
kaynaktan elde edilebileceği sorusu gündeme gelir. Bu soruya felsefe tarihi
boyunca farklı yanıtlar verilmiştir. Bunlar;
a)
Bilginin kaynağı duyular ve deneylerdir-empirizim
b)
Bilginin kaynağı akıldır-rasyonalizm
c)
Bilginin kaynağı sezgidir-entüisyonizm
d)
Bilginin kaynağı fayda sağlamaktır- pragmatizm
e)
Bilginin kaynağı olgulardır-pozitivizm
f)
Bilginin kaynağı insanın iç tecrübesidir-egzistansizyalizm
g)
Bilginin kaynağı fenomenlerdir-fenomenoloji
h)
Bilginin kaynağı vahiydir, imandır- fideizm
Bilginin
doğruluk ölçütleri konusunda farklı görüşler ileri sürülmüştür.
Bunların başlıcaları; uygunluk, tutarlılık, tümel uzlaşım, apaçıklık, bilginin
sağladığı yarar, deneye dayanma, olgulara dayanma, sezgiye dayanma ve teolojiye
dayanma gibi ölçütlerdir.
14.
Marx ve Hegel’in diyalektiği hangi açıdan
farklıdır? Açıklayınız.
Marx'a göre Hegel'in en
önemli yanı, her şeyin değişme ve hareket halinde birbirine bağlı olduğunu
düşünmesi ve Herakleitos'ta görülen diyalektik yöntemi geliştirmesidir.
Hegel'e göre düşünce (ruh) ve doğa (evren) sürekli değişim içindedir ve bu
değişmede düşüncenin yeri ve önemi önde gelir. Başka bir deyişle düşüncede
meydana gelen değişmeler maddedeki değişmelere yol açar. Marx'ta Hegel gibi
evrenin diyalektik biçimde (tez – antitez - sentez) geliştiği görüşündedir. Ne
var ki Marx'a göre Hegel, "Düşüncelerdeki değişmeler maddelerdeki
değişmeleri yaratır." derken yanılmıştır. Çünkü bize düşünceleri
veren maddelerdir ve maddeler (nesneler) değiştiği için düşünceler
değişmektedir. Böylece Marx, "diyalektik idealizm" yerine
"diyalektik materyalizm" kuramını getirmiştir.
Diyalektik materyalizmde doğa ve insana ilişkin bütün olgular düşünce ya da ruhtan bağımsız olarak ele alınır. Bu kurama göre ilk varlık maddedir. Düşünce (ruh) maddeden sonra gelen ve ona bağlı olan varlıktır. Başka bir deyişle madde düşünceden önce vardır ve var olmak için düşünceye (ruha) gereksinimi yoktur. Düşünce maddesel bir gerçeklik olan beynin ürünüdür. Evren hareket halinde maddedir. Bu madde çatışma ve çelişmelerden geçerek varlıkları ortaya çıkarmıştır. Öyleyse maddenin bir geçmişi, bir şimdisi, bir geleceği yani tarihi vardır.
Diyalektik materyalizmde doğa ve insana ilişkin bütün olgular düşünce ya da ruhtan bağımsız olarak ele alınır. Bu kurama göre ilk varlık maddedir. Düşünce (ruh) maddeden sonra gelen ve ona bağlı olan varlıktır. Başka bir deyişle madde düşünceden önce vardır ve var olmak için düşünceye (ruha) gereksinimi yoktur. Düşünce maddesel bir gerçeklik olan beynin ürünüdür. Evren hareket halinde maddedir. Bu madde çatışma ve çelişmelerden geçerek varlıkları ortaya çıkarmıştır. Öyleyse maddenin bir geçmişi, bir şimdisi, bir geleceği yani tarihi vardır.
15.
Farabi varlık sorununu hangi kavramla çözmeye
çalışmıştır? Anlatınız.
Farabi
varlık sorununu vacibülvücut (zorunlu varlık) kavramıyla çözmeye
çalışmıştır. Ona göre yokluktan hiçbir
iz taşımayan, bir ve gerçek olan ilk varlık Tanrı'dır. Ondan daha önce, daha
üstün varlık yoktur. Tanrı, var olmak için başkasına gereksinim duymaz. "Madde"si
ve "suret (biçim)"i bulunmaz. Ondaki her şey bir olduğundan
varlığının tanımı yapılamaz.
Tanrı'da öz ve töz birdir. Tözü her ne ise özü odur. Özü her ne ise tözü odur. Başka bir deyişle öz ve töz yalnız Tanrı'da birdir. Tanrı'nın yarattıklarında ise ayrıdır. Yaratılanların varlıkları vardır; ama var oluşları Tanrı'ya bağlıdır.
Tanrı'da öz ve töz birdir. Tözü her ne ise özü odur. Özü her ne ise tözü odur. Başka bir deyişle öz ve töz yalnız Tanrı'da birdir. Tanrı'nın yarattıklarında ise ayrıdır. Yaratılanların varlıkları vardır; ama var oluşları Tanrı'ya bağlıdır.
Tanrı saf (mutlak) akıl,
saf hayır (iyilik)dır. Öncesiz (ezeli) bilgiye sahiptir. Bilgisi en büyük
gücüdür. İşte Tanrı'daki bu akıl ve bilgi tüm varlıkların yaratılış nedenidir.
Her şey bir olan Tanrı'dan sadır olmuştur. (ortaya çıkmış).
16.
Bilimin ve felsefenin varlığa yaklaşımları
nasıldır? Karşılaştırınız.
Bilimin Yaklaşımı
Felsefenin Yaklaşımı
Var olana olduğu gibi yaklaşır.
Varlıkla ilgili genel sorular sorar.
Varlığı var olarak kabul ederek
yaklaşır.
Varlığı bir bütün olarak ele alır ve tartışır.
Konularına göre çeşitli alanlara
böler.
Varlığın hangi cinsten olduğunu araştırır.
Genellikle deneysel yöntem
kullanır.
Varlıkla ilgili problemleri akıl yoluyla çözer.
Genel geçer bilimsel yasalara
ulaşır.
Varlığın var olup olmadığını sorgular.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder